En artikel om att göra en artikel

8E150A32-6EF3-43F0-91A7-C4CF343FD4EE.JPG

Följ med på hemma-hos-reportage

Hur går det till att göra en artikel egentligen, vad är det som krävs och hur arbetar vi på Bound? I denna artikeln får du följa med oss när vi skapar ett hemma-hos-reportage för Alingsås Huspaket. Vi drömmer oss tillbaka till Rasmus och Lizas fina hus som vi besökte i slutet av februari och tar med dig på resan från idé till färdigt reportage. 

Vi skulle kunna prata länge och djupt om texten och bildens förmåga att berätta en historia och förmedla en känsla. Hur olika mottagare kan uppfatta innehåll på olika sätt och hur individuellt det är vilka känslor som skapas hos betraktaren men vi kommer istället försöka hålla denna artikeln mer konkret.

VARFÖR SKA MAN SKRIVA EN ARTIKEL?

Vår uppdragsgivare Alingsås Huspaket säljer lösvirkeshus där huset levereras som en färdig byggsats och köparen sedan tar hjälp av en entreprenör som sätter huset på plats. Att en snickare själv väljer att bygga sitt hus med Alingsås Huspaket är bra betyg, och det var så idéen till detta hemma-hos-reportage föddes.

Det bästa betyget du som företag kan få är att en av dina kunder rekommenderar dig till en vän. Syftet med dessa hemma-hos-reportage är att lyfta fram kunder till husleverantören som kan uttala sig om hur samarbetet fungerat på riktigt. Vi kan lova att vår uppdragsgivare får bra betyg! 

EN TRIPP TILL BORÅS

Vi satte oss i bilen och åkte till Borås. Det var inget vanligt hemma-hos-reportage som väntade, där kuddarna är fluffade och gardinerna matchande. Detta var en byggarbetsplats! Dock den mest städade byggarbetsplatsen vi någonsin sett. Det var en väldigt rolig utmaning där Sarah fotograferade spacklade gipsskivor och Micaela satte datorn på en trave med fönsterbrädor för att intervjua. 

Det är roligt att göra något annorlunda och genom en inblick i någon annans byggprocess hoppas vi på att kunna inspirera andra som vill bygga hus. Att fotografera ett drömhus som detta var ändå tacksamt, en genomtänkt planlösning, fina materialval i köket och en härlig atmosfär. Vi lyckades också tajma den enda fina dagen i februari då snön låg vit och solen lyste.

HÄR FINNS CONTENT ATT BYGGA AV

Eftersom att snickaren Rasmus och hans sambo Liza planerat detta husbygge i över två år kan du tänka dig att de hade mycket att berätta. Det fanns tusen frågor att ställa och vi fick svar på alla! Utöver frågor om hur samarbetet med leverantören sett ut, leveranser och materialval är det roligt att få svar på mer personliga frågor. Vilket är ert favoritrum, vad är det bästa med huset och har ni tips till andra par som ska bygga hus ihop? 

DEN KREATIVA PROCESSEN

Vi åkte därifrån med väldigt mycket material, flera sidor med stödord och ett minneskort fullt med bilder. Innan ett sådant här uppdrag är det lite pirrigt och spännande men vi är alltid säkra på att vi kommer lösa det. När man sedan är hemma igen och deadline närmar sig kommer en annan nervositet, där man börjar ifrågasätta sig själv på en annan nivå och undra om man verkligen kommer få ihop något.

Då är det skönt att kunna sitta på sin kammare och vrida och vända på varje ord och testa alla filtren i Lightroom. Att skapa en artikel är som vilken kreativ process som helst, som en berg- och dalbana. I detta uppdrag var det dock ingen tvekan om att vi skulle få ihop något bra, alla förutsättningar fanns där.

ETT BESÖK BLIR ETT REPORTAGE

Hela intervjun bakas ner till 1500 ord. Det kan vara svårt att veta i vilken ände man ska börja, då är ett enkelt tips att börja från början. Vad hände först i detta byggprojekt, jo man köpte en tomt. I detta fall berättade vi allra först om hur Micaela och Sarah åkte ut till huset för att ta med läsaren dit vi befinner oss i artikeln och för att starta storyn.

Några av alla hundra bilder väljs ut och redigeras. De placeras ut i artikeln för att följa historien, så att både texten och bilderna kan förstärka varandra. Vissa bilder får också en bildtext för att förtydliga vissa detaljer för läsaren. Vi korrekturläser texten och levererar sedan allt material till uppdragsgivaren.

INSPIRERANDE INNEHÅLL BYGGER RELATIONER

Reportaget publiceras på vår kunds hemsida och i detta fall nyttjas också materialet i ett nyhetsbrev för att fylla utskicket med inspirerande material. Artiklarna ska locka fler besökare till hemsidan där företaget berättar mer om sina tjänster och produkter men de ska också bygga upp ett förtroende för företaget och varumärket under lång sikt. Här på alingsashuspaket.se kan du se hur resultatet blev. Vill du fortsätta att följa bygget finns @villa.sundrehage på Instagram.

ARTIKELMicaela Angerheim