Skillnaden mellan en blogg och ett digitalt magasin

IMG_8857.JPG

Mervärde genom digitala magasin.

Vi hör att företag, i synnerhet e-handlare får rådet att byta ut sin gamla blogg mot ett digitalt magasin. Eftersom att det är just detta vi arbetar med så håller vi såklart med, men vi tycker att det behövs ett förtydligande över vad som definierar en blogg och vad som definierar ett digitalt magasin.

VAD ÄR EN BLOGG?

Eftersom att möjligheterna med en blogg är otroligt stora är det enklare att definiera en blogg som en funktion snarare än ett användningsområde. Funktionen är alltid densamma och består av ett flöde med inlägg i kronologisk ordning där det senaste visas överst. Grundtanken är att det regelbundet ska publiceras nya inlägg på en blogg och du som besökare ska kunna utläsa vilket datum inläggen publicerades. 

En funktion som särskiljer en blogg är möjligheten att som läsare kommentera inläggen. Detta ses på de flesta bloggar även om vissa väljer att stänga av kommentarsfunktionen. Bloggen startade som en dagbok på internet och det har gjort att kraven på ett formellt språk i en blogg inte är lika stort. Detta beror dock på vad syftet med bloggen är. 

SÅ OM EN BLOGG ÄR EN FUNKTION, VAD ÄR DÅ ETT DIGITALT MAGASIN?

Ordet magasin förknippas med utgivningar av en mängd innehåll i en viss upplaga. Det är vanligt att ett magasin ges ut med en intervall på en månad, men med ett digitalt magasin är du inte låst till någon specifik utgivningsfrekvens. Vi på Bound utnyttjar det innehållet vi skapat och publicerar som standard en artikel per vecka på kundens egen hemsida. Fördelarna med kontinuerlig publicering är bland annat att målgruppen lär sig att det är värt att besöka sidan ofta. Även Google premierar en spridning av innehåll snarare än att samma mängd publiceras vid ett tillfälle. 

Det finns också likheter mellan det fysiska och digitala magasinet som vi gärna plockar med oss. Ett magasin inspirerar och har stort fokus på bild och foto. Här gäller detta att fånga ögat, förmedla en känsla och engagera genom bilder. På Bound skapar vi artiklar i form av fotoreportage eller en välskriven text i kombination med en eller flera bilder. Texten i ett magasin liknar mer en redaktionell text än ett blogginlägg. 

När det kommer till layouten ser vi inga begränsningar för ett digitalt magasin, i praktiken blir det den tekniska plattformen som hindrar en kreativ layout. Medan en klassisk blogglayout består av en eller fler bilder i samma bredd under varandra följt av ett textblock hämtar ett digital magasin ofta sitt formspråk från de tryckta tidningarna. Detta fyller en större funktion för produktföretag då syftet med att experimentera med layouten är att få större möjligheter att lyfta sina produkter. 

Ett sätt att bygga en inspirerande layout på är att utgå från en miljöbild där flera av dina produkter finns representerade. Låt säga att du har en bild där en person bär en outfit du säljer på din webbplats. Intill bilden lägger du produktbilderna som gör det enkelt för läsaren att klicka in på de specifika produkterna och klicka på köp. För att skapa en känsla i kollaget kan du addera bilder på detaljer som inte nödvändigtvis har något med de andra bilderna att göra. 

Ett digitalt magasin ger dig en mängd fördelar som ett fysiskt magasin inte har. Det digitala magasinet samlar data som kan användas för att få nya insikter, lära känna dina besökare, veta vad som fungerar och göra ett ännu bättre jobb i framtiden. Det mest värdefulla kanske ändå är att din ranking på Google ökar.

ATT STARTA ETT DIGITALT MAGASIN

Om du vill starta ett digitalt magasin rekommenderar vi att du börjar enkelt. Koppla först en bloggfunktion till din hemsida som gör det möjligt att publicera artiklar. Skriv texter där du bjuder på något intressant om din verksamhet eller bransch och ta minst en bild till artikeln. Bestäm hur ofta du ska lägga ut något nytt och håll dig till den tidsplanen! Beroende på bransch och konkurrens bör du hålla dig mellan 600-1000 ord per artikel, utöver det finns mängder med tips för att SEO-anpassa dina texter. Det får bli en annan artikel här på Bound. 

Om du funderar på att lägga ditt digitala magasin på någon annans plattform eller på en separat domän så tänk till en extra gång. Det kan i vissa fall finnas ett syfte med att bjuda på kunskap på andra plattformar men det är sällan värt att ge bort trafik som du egentligen vill ha in på din egen domän, om det är där konverteringen sker.

Det finns tips som du bör följa oavsett om du driver en blogg eller ett digitalt magasin. Bjud på kunskap, var personlig, prata inte om dina produkter eller tjänster utan prata istället om vad nyttan är. Ha ett enhetligt språk och samma tonläge i all kommunikation och använd ett språk som din målgrupp förstår.

Här kan du läsa om hur vår arbetsprocess ser ut när vi på Bound driver ett digitalt magasin.

ARTIKELMicaela Angerheim